woensdag 3 april 2013

Keuzes

Wanneer er nog niks vastgelegd is, zijn alle opties open. Dat is dan dus ook de bedoeling van de manier van reizen die ik voor me zie. Zoveel mogelijk vrijheid en doen wat in je opkomt in plaats van gebonden zijn aan schema’s. Geen tijdsdruk die in je nek hijgt waardoor je eerder weg zal moeten en daardoor dingen niet zal kunnen doen. 

Voor mijn reis zijn er echter toch een aantal dingen waarmee ik rekening moet en wil houden. Zo is het verplicht om wanneer je naar Thailand vliegt een bewijs te kunnen tonen dat je binnen 30 dagen het land weer verlaat. Hoewel de controles vaak achterwege worden gelaten, zou met name de vliegtuigmaatschappij waarmee je naar Thailand vliegt moeilijk kunnen doen. Om gedoe te voorkomen noodzaakt mij dit dus tot het boeken van een ticket. Het tweede punt dat ik wil aanhalen is dat ik mijn reis niet laten bepalen door het weer, maar dat het natuurlijk aantrekkelijker is om het regenseizoen zoveel mogelijk te vermijden. 

Op basis van bovenstaande punten heb ik de geplande route (aan de rechterzijde) samengesteld. Er zijn echter nog een aantal dingen bijgekomen. Zo zit mijn broertje in dezelfde periode ook in Zuidoost-Azië. Eerst verblijft hij tot oktober een aantal maanden bij zijn vriendin in Maleisië en daarna gaan ze rondreizen. Omdat mijn broertje en ik beide in dezelfde regio zitten, hebben mijn ouders het plan opgevat rond de kerstvakantie ook die kant op te komen. Na overleg bleek dat met name Cambodja voor ons allemaal een mogelijke optie zou kunnen zijn. 
Mijn broertje en ik zijn hier heel enthousiast over en het lijkt ons leuk om met zijn vijven ergens gezamenlijk een poos te verblijven. Dit heeft voor mij natuurlijk wel consequenties. Ik moet eind december op een afgesproken locatie (Cambodja?) terecht komen. Nu heb ik ruim vier maanden om de vier landen te bezoeken. Het lijkt me, mede vanwege visa, onwaarschijnlijk dat ik langer dan een maand in één land wil blijven. Sterker nog, het zou heel goed kunnen dat ik in november of begin december al klaar ben met de vier landen. 

Naar aanleiding van alle bovenstaande dingen waar ik rekening mee wil en kan houden, heb ik voor mezelf een soort voorlopige planning opgesteld. Deze planning bestaat uit vier delen. Natuurlijk staat nog steeds niets vast, maar dit is hoe ik het voorlopig voor me zie:
  1. Het eerste deel is Maleisië. Het is een soort vakantie met een aantal dingen die ik wil doen in een beperkt aantal dagen. Zo wil ik de Taman Negara, Cameron Highlands, Singapore en Melaka bezoeken. Ergens daartussen zit Redang (en/of de Perhentians), waar ik m’n broertje ga opzoeken. In totaal zou ik zo’n drie weken over dit deel willen doen.
  2. Het tweede deel is het grootste en avontuurlijkste deel, backpacken door Thailand, Vietnam, Laos en Cambodja. Ik heb hier tot eind december de tijd voor en plan zo min mogelijk. Ik heb een mogelijke route bedacht (zie rechterkant), maar hiervan afwijken kan altijd. Als ik eind december Cambodja nog niet ‘af’ heb, zou ik dat in deel 4 kunnen doen.
  3. Eind december heb ik afgesproken met mijn ouders en broertje+vriendin in Siem Reap of omgeving. Daar gaan we één of twee weken samen de kerstdagen doorbrengen. Dit staat nog wel op zeer losse schroeven.
  4. Vanaf begin januari heb ik nog één tot anderhalve maand om rond te reizen. Eventueel Cambodja afmaken en richting naar Zuid-Thailand. Daar verschillende stranden meepakken. Er zijn verschillende opties hoe ik deze tijd rondbreng, ik beslis onderweg welke van onderstaande opties het wordt. Ik zal hierbij dan rekening houden met hoeveel geld ik dan nog heb en waar ik rond mijn verjaardag en Chinees Nieuwjaar (31 januari) wil zijn, in verband met de hogere verblijfskosten en vliegtarieven rond die periode.
    1. Lange rondreis (Zuid-)Thailand en Maleisië
    2. Zuid-Thailand in maximaal 14 dagen en dan Maleisië. Vanaf Penang of KL naar
      1. Sumatra
      2. Sabah (oostelijk deel Maleisië)
      3. Perth
    3. Combinatie van Thailand en Myanmar 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen