vrijdag 10 januari 2014

Geschiedenislessen

Cliche-getrouw kan ik beginnen met de woorden 'het is alweer veel te lang geleden dat ik wat van mij heb laten horen'. Omdat ik dat te cliche vind, begin ik met de woorden 'er is sinds mijn laatste blog zoveel gebeurd dat ik het tijd vond weer een update te geven'. Dat is zegmaar cliche-openingszin nummer 2.
Op dit moment bevind ik mij in, nee op Penang (Maleisie), in Georgetown. Gisteren ben ik aangekomen vanuit Koh Lanta, Thailand, door middel van verschillende mini-vans, wat mij een reistijd van 14 uur heeft opgeleverd. Desondanks zijn mijn eerste indrukken van mijn tweede route door Maleisie niet slecht. Wanneer je de grens van Thailand naar Maleisie over gaat, merk je meteen dat Maleisie in sommige opzichten net een westers land is. Op een bepaald moment merkte een mede-reiziger op dat het net Nederland was. We reden langs een vlak polderlandschap (eigenlijk rijstvelden) met overal nieuwbouwwijken die in Heerhugowaard niet zouden misstaan.
Aangekomen op Penang merk je wel weer dat je in Azie zit als je op zoek gaat naar voedsel. Penang staat bekend om zijn goede streetfood, wat mij een ouderwetse noodle-soup heeft opgeleverd. Vanavond ga ik naar een van de vele food hawking centres om eens flink te bunkeren. Ik blijf nog een paar dagen op dit eiland, waarna ik, wellicht via Kuala Lumpur, naar Melaka en Singapore reis. Vanuit Singapore vlieg ik naar Indonesie, Sumatra. Ik wil zowel Sumatra als Java doen en heb daar 1,5 maand voor. Wellicht pak ik een stukje Bali mee.

Om even terug te kijken op mijn afgelopen maand begin ik met het moment dat mijn ouders op het vliegveld van Siem Reap, Cambodja verschenen. Na 3,5 maanden alleen reizen was het leuk eindelijk mijn ouders weer te kunnen omhelzen! Ik had tuktuk vervoer richting het hotel geregeld, waar we wachtten op mijn broertje + vriendin. Uiteindelijk hebben we de tempels van Angkor Wat slechts met zijn drieen bekeken, want zowel Marijn als Wenss hebben hun tijd in Siem Reap ziek doorgebracht.

De tempels van Angkor Wat en daar in de omgeving zijn voor mij wel het hoogtepunt van Cambodja geweest. Hoewel op een bepaald moment de tempels wel wat op elkaar gaan lijken, hebben de grote complexen allemaal wel wat bijzonders. Angkor Wat is Angkor Wat, Angkor Thom is net een stad en Ta Phrom is overgroeid door allemaal jungle-trees. Ook de 'kleinere' tempels zijn bijzonder, en niet te vergelijken met tempels die ik eerder in andere landen heb gezien.

Aankomst in Siem Reap! Eindelijk mijn ouders terug!
Rondvaren op Tonle Sap meer, langs de floating villages.
Een tempel.
Overgroeide Ta Phrom.
Dode boom.
Genieten van de zonsondergang vanaf een van de tempels.
Na deze duik in het verleden zijn we naar Battambang gegaan waar we het leven van de gewone Cambodjaan onder de loep genomen hebben. We hebben een guided tour gedaan, waarin we met de tuktuk door het platteland reden en een les 'geschiedenis van Cambodja' kregen, compleet met eigen ervaringen van het Khmer Rouge regime. Gruwelijk.
Verder is de attractie van Battambang de bamboo-train. Zittend op een platformpje een paar kilometer door het land rijden en hopen dat je geen tegenligger tegenkomt (in dat geval wordt het platformpje ontmanteld om de tegenligger door te laten). Grappige ervaring!

Visser in de omgeving van Battambang.

Bamboo-train.
Drie weken Cambodja waren genoeg om alle trekpleisters te bezoeken. Terug naar Thailand dus, Bangkok, waar ik al eerder over verteld heb dat ik dit een heel leuke stad vind. En in een paar maanden is weinig veranderd, ik heb het daar weer prima naar mijn zin gehad. Oud en Nieuw heb ik gevierd in Kanchanaburi, ten westen van Bangkok. Het is de stad van de brug over de Kwai-rivier. Ook weer wat lessen geschiedenis gehad hier.

Bridge over the River Kwai.

Een van de vele watervallen in het gebied van de Erawan Falls.

Zonsondergang zoals ik vier dagen op rij zag vanuit mijn hostel in Kanchanaburi.
Toen ik richting het zuiden van Thailand reisde (Khao Sok National Park), bedacht ik mij dat ik het nooit echt naar mijn zin gehad heb op de tropische eilanden. Het enige wat daar te doen is, is partyen en luieren op het strand (omdat ik niet duik). Daar heb ik dan ook besloten om na Khao Sok slechts een eiland aan te doen: Koh Lanta, omdat die toevallig op de route ligt. In Khao Sok zelf heb ik een tweedaagse tour gedaan door het park. Het park bestaat uit jungle en een groot meer, ontstaan door het plaatsen van een enorme stuwdam. Hierdoor zijn allerlei kleine 'eilanden' ontstaan. Het lijkt wat op Ha Long Bay. Prachtig gebied, en een tocht door een grot gemaakt tussen de gigantische spinnen en vleermuizen en door het water. Erg tof!

Nu ga ik afsluiten en om dat ook clichematig te doen zeg ik dat de tekst alweer veel te lang is geworden...

Het meer in Khao Sok NP.

Enorme spinnen in de grot. Dit was nog een kleintje.