donderdag 27 februari 2014

Tour de Bali

Het was helemaal niet mijn bedoeling, maar mijn reis in Zuidoost-Azie eindigt op Bali! Wanneer je reist loopt alles nooit zoals dat je gepland had en zodoende zat ik op Java in Yogyakarta toen de vulkaan Kelud ontplofte. Gevolg: dikke lagen as zo'n 250 kilometer ten westen van de vulkaan en Yogya bleek zelfs de meeste overlast gehad te hebben (afgezien het gebied rond de vulkaan natuurlijk). Gelukkig had ik het meeste daar wel gezien en besloot een vliegticket naar Bali te boeken. Helaas 1 dag te vroeg: mijn vlucht werd gecancelled en de daaropvolgende dag was het vliegveld pas open. Zodoende heb ik besloten met een 2-daagse busreis via vulkaan Bromo naar Bali te boeken.

Bromo was zeker de moeite waard! Natuurlijk werd de sunrise vanaf het viewpoint belemmerd door dikke lagen bewolking, maar de klim naar de rand van de krater van Bromo heeft veel goedgemaakt. Erg tof gebied! Helaas werd mijn verblijf daar verstoord doordat we op tijd werden opgehaald door de bus richting Bali.
In Bali was mijn hoofd-verblijfplaats Ubud, een kleine stad in het midden van het eiland. Heel veel kunst- en yogapraktijken, maar wel een erg gezellige stad. De reden dat Bali in eerste instantie niet in mijn reisplannen voorkwam was het toerisme. In mijn hoofd draaide Bali om het strand en was er naast de bekende strand-activiteiten niet veel anders te doen. Na 10 dagen Bali is mijn mening volledig de andere kant op gedraaid, Bali is een prachtig eiland met veel meer dan alleen stranden. Om zoveel mogelijk te zien heb ik een rondje Bali gemaakt, en niet zoals altijd op de brommert, maar op de fiets! Een sportief uiteinde van mijn reis dus.



Zie mijn Rondje Bali op een grotere kaart.

Op de bovenstaande kaart heb ik mijn etappes aangegeven:
  • Etappe 1: Ubud - Sidemen, 35 km (Blauw)
  • Etappe 2: Sidemen - Amed, 50 km (Rood)
  • Rustdag Amed
  • Etappe 3: Amed - Air Sanih, 60 km (Groen)
  • Etappe 4: Air Sanih - Lovina, 25 km (Grijs)
  • Transport Lovina - Candikuning (Geel)
  • Etappe 5: Candikuning - Ubud, 45 km (Paars)
In het totaal dus zo'n 215 kilometer. Etappe 1 begon met een bezoek aan de Goa Gajah-grot en de Yeh Pulu-reliefs. Goa Gajah is een grot met 11e-eeuwse reliefs bij de ingang. De bronnen aan de buitenkant van de grot worden nog steeds gebruikt met allerlei spirituele bedoelingen. Bij de Yeh Pulu-reliefs een stukje verderop werd ik rondgeleid door een local guide, die mij naast de reliefs ook door de rijstvelden naar een zandsteen-winning leidde. De zandstenen worden daadwerkelijk in baksteen-vorm uit de wand van een vallei gehaald. Het einde van Etappe 1 was pittig: de weg van Klungkung tot aan de splitsing van de weg boven Sidemen stijgt zo'n 600 meter. Maar het was zeker de moeite waard, want de uitzichten tijdens Etappe 2 op de Gunung Agung waren geweldig. Vanaf de top boven Sidemen was de weg vooral bergaf richting Amed, met ook uitzichten over rijstvelden met de zee in de verte. 
Goa Gajah
Yeh Pulu
Gunung Agung
Uitzicht richting Amed. In de verte de zee.
Bij aankomst in Amed begon het te regenen en daarom heb ik besloten meteen bij de eerste homestay te verblijven. De vrouw van de homestay heeft mij zo goed verzorgd, dat ik daar meteen een rustdag aan vast geplakt heb. Al het eten was included en op de rustdag heb ik genoten van een Balinese massage (die helaas niet zoals de Thaise zijn, maar met olie). Amed is een aaneenschakeling van dorpen langs de kust, waar het strand zwart is. Overigens zijn alle stranden aan de oost- en noordkant van Bali zwart. En daarom is het helemaal niet zo toeristisch in Amed, wel veel restaurants (warungs) en guesthouses, maar weinig toeristen.
Uitzicht over 1 van de baaien in Amed.
Uitzicht vanaf mijn bungalow aan de zee in Air Sanih.
Etappe 3 was de langste, maar wel langs de kust dus behoorlijk vlak. Hoewel de weg dichtbij de kust was heb ik de zee niet vaak gezien, het was alsof je in het binnenland fietste, met aan de linkerkant bergen. Eerst de Gunung Agung, en daarna de bergen van Gunung Batur. Wel grappig, in Sidemen na Etappe 1 ben ik een ouder Belgisch koppel (ook op de fiets) tegengekomen. Tijdens Etappe 3 kwam ik ze ook weer tegen en toen ik na het fietsen aan het bijkomen was op het strandje in Air Sanih kwamen ze me opnieuw tegemoet gelopen.
Etappe 4 was een korte, waar ik onderweg de bekende fietsende Nederlander in de Meduwe Karang tempel ben tegengekomen. De dag eindigde in Lovina. Ik heb later gehoord dat Nederlanders veel investeren in deze kustplaats en zodoende zag ik overal ouwe Nederlandse mensen. Niet mijn plek dit! Gelukkig wel transport bergop kunnen boeken, want de weg naar Danau Bratan stijgt zo'n 1200 meter. Dit meer, 1 van de drie kratermeren in deze omgeving, heeft een heel bekende watertempel. Dat is dan ook de enige plek waar ik massa's toeristen tegenkwam.
De fietsende Nederlander!
De haven in Singaraja, waar het beeld vrijheid symboliseert.

Watertempel in Danau Bratan.
De slotetappe was er een zonder veel problemen. Heel veel bergaf en met name aan het begin en aan het einde een geweldige omgeving. Onderaan de berg ben ik door binnendoor-weggetjes door rijstvelden terug naar Ubud gereden. Al met al was mijn Tour de Bali zeer de moeite waard. Ik heb zeer veel gezien en ik moet zeggen dat het veel voldoening geeft om alles op de fiets te doen. Op de fiets zelf heb ik weinig problemen gehad, hoewel het soms bergop wel erg zwaar was.
Door de rijstvelden fietsen.



Mijn bezoek aan Bali eindigt over 2 dagen, wanneer ik via Surabaya naar Kuala Lumpur vlieg (onhandig, maar dat gebeurt als een vulkaan roet (as) in het eten gooit). En daarmee ook mijn bezoek aan Indonesie. En daarmee ook mijn reis door Zuidoost-Azie. Hoewel ik natuurlijk nog maanden door zou kunnen reizen ben ik aan de andere kant wel blij om weer terug naar Nederland te vliegen. De indrukken die je opdoet gedurende een halfjaar zijn er zoveel, dat op den duur veel dingen 'gewoon' worden. Waar ik in de eerste maanden van alles onder de indruk was, moest ik aan het eind, in Indonesie, op zoek gaan naar 'nieuwe uitdagingen'. Deze heb ik gevonden, met name op het sportieve vlak met de nodige vulkaan-beklimmingen, jungle-treks, diverse hikes en mijn Tour de Bali. 
Nou dat was het dan! Tot over een paar dagen!




3 opmerkingen:

  1. Heel leuk om te lezen en te kijken. Fantastisch. Zou ik ook wel willen doen!!. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi hoor.je hebt nog heel veel te vertellen als je terug bent.Wat zal het een aanpassen worden,maar ik denk dat je er een tevreden gevoel aan overhoudt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig verslag weer.
    goede reis terug naar holland

    BeantwoordenVerwijderen