zaterdag 1 februari 2014

Trekking & Hiking on Sumatra

Een kleine update zonder foto's dit keer. Op dit moment zit ik in Tuk Tuk, een schiereiland van Samosir, een eiland in Lake Toba, een meer op Sumatra, Indonesie. Morgen vertrek ik naar Medan, de stad waar ik ook ben aangekomen op Indonesie, om naar Bandung op Java te vliegen. Voor mijn plannen op Java, zie 'Reisroute' bovenin!

Op Sumatra ben ik slechts op drie plekken geweest, maar allemaal waren ze buitengewoon de moeite waard. De eerste plek was Berastagi, waar vulkaan Sinabung nu al maanden de gemoederen bezig houdt. Vandaag las ik dat er 14 mensen zijn overleden door een plotselinge eruptie. 25000 mensen uit de omgeving van de vulkaan zijn al maanden geevacueerd en weten niet hoe hun toekomst eruit ziet. Wanneer je door de omgeving van Sinabung rijdt, zie je dat alle natuur is omhuld door een laag as / vulkaanstof. Ik had mijn zwembroek te drogen gelegd en 's avonds moest ik eerst de stof eraf kloppen. Het is te hopen dat Sinabung weer tot rust komt, maar niemand weet wat er zal gebeuren.

Mijn bezoek aan Berastagi was vooral gewijd aan vulkaan Sibayak. Dit schijnt een van de makkelijkst te beklimmen vulkanen te zijn. Ondanks dat heb ik een guide gehuurd, omdat ik niet in mijn eentje wilde verdwalen. Het was een leuke beklimming, eerst over een asfaltweg, daarna door de jungle. En langzaam veranderde de jungle in typisch vulkaanlandschap, met plekken waar de zwaveldampen uit de grond spoten. En natuurlijk een enorme krater bovenaan. De weg terug leidde ons naar de hot springs. Natuurlijk warmgehouden, maar in onnatuurlijke 'zwembaden'. En natuurlijk de zwaveldampen overal.

Van Berastagi ging ik naar Ketambe, het oerwoud. Hier heb ik een 3 daagse trekking gedaan, op zoek naar wildlife in de jungle. En slapen onder plastic zeil. Op de tweede dag, de ochtend-toch, zagen we alle apen die dit oerwoud rijk is. De gewone Makaken die onze bananen uit het kamp stalen, de Thomas Leaf monkeys met hun funky kapsel, de Gibbons waarmee we konden 'communiceren' door hun geluid na te bootsen, en natuurlijk de Orang Oetans! We hebben in 3 dagen 'slechts' 6 orang oetans gezien, maar het was wel tof om rond te struinen door de jungle op zoek naar deze mighty apen. Onze laatste dag in de jungle gingen we naar de hot springs. Ditmaal waren ze middenin de rivier, dus in een natuurlijke omgeving. Heel veel toffer dan de zwembaden van Berastagi! En natuurlijk een eitje gekookt!

Van Ketambe ging ik naar Lake Toba. Toba zou het grootste zoetwatermeer van Zuidoost-Azie moeten zijn. In dit meer, gecreerd door een enorme vulkaan 75000 jaar geleden, ligt eiland Samosir. Aangekomen aan de westzijde van het eiland besloten Pablo (de Spanjaard die ik in Ketambe ontmoette) en ik te voet naar de oostzijde te trekken. Op de eerste dag zo'n 25 kilometer afgelegd, voornamelijk bergopwaarts. Een toffe tocht, voornamelijk omdat we door verschillende soorten landschappen liepen. Uiteindelijk bleven we slapen op het hoogste punt, een creepy plek omhuld in de mist. De tweede dag arriveerden we na een steile afdaling op Tuk Tuk. Dit is een van de meest chille plekken van mijn trip, en een geweldige omgeving.

Dat was mijn rondje Sumatra. Een sportieve 2 weken en zeker de moeite waard! Op Java hoop ik deze trend voort te zetten, met vulkanen, national parks en hoogvlaktes op het programma. Het is te hopen dat het regenseizoen op Java mijn plannen niet in de war schopt, maar ik zie de laatste maand van mijn trip met vertrouwen tegemoet!

3 opmerkingen:

  1. jeetje,ik hoop dat je nog wel fotoos kunt laten zien van deze tochten.lijkt me geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel veel plezier nog. Mooi verhaal. Ik wou dat ik er bij was. Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig allemaal, wat een leuk verslag

    BeantwoordenVerwijderen